Friday, September 5, 2008

Corporate Bullshit

Har suttit idag och researchat lite på nätet efter programvara vi behöver i projektet. Det är ganska så off-the-shelf vi behöver, men man vill ju veta vad man ska köpa och att man köper rätt.

Jag har gjort det förut och kommer göra det igen (försöka hitta vettig info om produkter alltså).

Sökning på nätet tillsammans med benägen hjälp av tips från kollegor om vilka produkter som gäller. Bara surfa dit och få no-nonsense beskrivning av programvaran. White papers som beskriver hur det används och hur man integrerar. Uppriktiga redogörelser för begränsningar och scenarion för vilka man faktiskt medger att produkten inte är lämpad.

As if.

"Fleekster Enterprise Edition (Gold) 4.2 allows you to leverage your Business Expertise by data mining your Enterprise giving unprecedented reporting and monitoring possibilites while maintaining data integrity and security over all your data sources. Internet, email, messaging, push and mobile channels allow for instant data awareness across your, and your partners' organizations. In fact, it will display business graphs on your pale hairy ass if you want it to."

En massa ord (ok, påhittade, men inte långt från verkligheten), men ingen information. Över huvud taget.

Det är så jävla avkönat så att det ofta inte ens går att förstå vad de säljer. Ens för nån som varit i branschen i decennier och letar efter just det deras programvara gör.

Vem har bestämt att det ska vara så? Hoppas de att nån kostymsnubbe ska köpa skitsnacket och bestämma att man ska köpa grisen i floskel-säcken?

Jag upprepar (för alla som vill lyssna): JAG FÖRSTÅR INTE VAD ERAN PRODUKT GÖR OCH VAD NI FÖRSÖKER SÄLJA!

Bifogar för säkerhets skull också den engelska versionen för att upplysa våra engelskspråkiga vänner:

I DON'T UNDERSTAND WHAT YOUR PRODUCT DOES AND WHAT YOU ARE TRYING TO SELL!


Och då tillhör jag ändå dem som (indirekt) bestämmer vilken programvara som skall köpas, så jag borde ju tillhöra målgruppen för dessa corporate bullshit-sajter.

Påminn mig förresten om att jag skall skalla alla som använder begreppet 'leverage'...

No comments: