Thursday, November 22, 2007

Singing along with the Choir

När jag ser tillbaka på mina inlägg hittills har de, till största delen, drupit av negg.

Uppenbarligen har en det öppnats en ventil, ett utlopp genom vilket jag kan negga om företeelser i systemutvecklingsbranschen.

Därför känns det jobbigt att, i strid med tidigare inlägg, verkligen plussa nåt:

Test-driven utveckling

När man insett storheten finns det inget sätt att vända åter. Att köra utan är samma känsla som att cykla mitt i stan (bilar är hårdare än människor) utan cykelhjälm (om man nu haft det alltid i 10 år (ja, jag är en farbror)).

Osäkert - minus frihetskänslan man får med vinden i håret.

Processen är solklar:

  1. få en spec på en ny feature

  2. skriv ett testfall som testar din nya feature

  3. kör testfallet

  4. Testa om det funkar. Om ja - avbryt

  5. Ändra/bygg om tills du tror att det funkar

  6. Gå till punkt 4 - lather, rinse, repeat!



Om alla gjorde så skulle världen be a better place...

No comments: