Friday, January 4, 2008

Success

Vad är framgång för ett projekt?

Pengar givetvis. Vi gillar alla pengar. Dock är ju framgång ett djur med många personligheter (wow, going overboard with the liknelser där).

Frågar du projektledaren (=tid-, budgetstyrd), så handlar det om att leverera det som kunden frågat efter (dvs i princip leverera så mycket så att kunden kan övertalas att det räcker och därför ser sig tvungen att punga upp med stålarna).

Produktägaren vill se pengar över tid. Skit samma om fanskapet funkar som tänkt och byggdes på tid och pengar - nu ska det se till att dra in stålar också. Nya kunder och nya användare.

Ledningen sitter såklart och räknar pengar in och pengar ut (skit vore väl annars). Förhoppningsvis ser de också goodwill som ett värde; även om ett enskilt projekt/produkt går i stöpet av nån anledning, så kan kunden ändå tänkas beställa mer om projektet genomfördes på ett rätt och riktigt sätt.


Utvecklarna är nöjda i fallande ordning efter följande:

  1. Systemet genererar inga problem som trillar ner så långt att jag behöver göra nåt
  2. Systemet har användare
  3. Systemet har glada användare
  4. Systemet tjänar pengar

Notera att listan ovan gäller en luttrad utvecklare. En ung, oförstörd dito skulle kanske ha punkt 3 överst och punkt 1 längst ner.

Notera även att listan ovan gör en luttrad cyniker glad även om systemet aldrig kom i drift (ty ett system ej i drift genererar inga problem, se även http://hellrefaraherde.blogspot.com/2007/12/dlig-dag-p-jobbet.html).

Antalet problem som ett system genererar kan, i idealfallet, antas vara en linjär funktion av antalet användare.

Då utesluter man faktorer som att en dubbling av antalet användare kommer locka fram de där prestandaproblemen som ligger och lurar nånstans långt inne i buken på systemet; querysarna som funkar så fint i testmiljön, men som i verkligheten joinar de fetaste tabellerna i en 20 minuters full-table-search-fest.

Disk är billigt, det vet man. Raidade kanske inte lika. Vad man vet dock är att allt jävelskap loggar. Fett med gig med webserver-loggar (till 99,9999999 procent ointressanta, men man måste ju ha dem ifall det är nån som bråkar med systemet).

Backuperna på databasen måste såklart tas. Och sparas nånstans.

Rapporter måste filas på för att gå att köra i rimlig tid när datamängderna växer.

Kort sagt, ditt system blir som en trädgård du anlagt med gräs, fruktträds-yngel och buskar som sen gödslas och växer i en rasande takt så att du efter ett tag inte har tid att lägga ner häcksaxen ens för en kopp kaffe.

Resultatet blir att problemen växer med kvadraten på antalet användare.

Pengar kan antas växa linjärt med antalet kunder/användare på ett system.

See the problem here?

Eftersom man i slutändan (när man står framför Sankte Per?) mäts efter hur mycket pengar produkten drar in så kan man lakoniskt konstatera att om detta mått på framgång används (och vad annat vore rimligt), så gäller följande:

Om produkten blir riktigt framgångsrik så kommer du att sitta med arslet fullt, äta mer Losec än Kicki D äter falukorv och ha ett rätt ryckigt arbetsschema med nattmanglingar remote hemifrån).

Då är det dags att se till att man har ordentligt betalt eller att söka sig till greener pastures...

No comments: